Wees nou eens reëel

doorSifu Robin Vader

Wees nou eens reëel

Voor mijn Personal Fight Training vraag ik altijd aan degene waar ik mee een traject in stap, wat het doel is. Niet iedereen weet direct dan antwoord te geven. Het antwoord wat ik dan krijg is meestal zo algemeen als het maar kan. “Eh.. ik wil wat weerbaarder worden” of wat dacht je van een antwoord zoals “Ik wil iets krachtiger staan”. Wat dan opvalt bij deze antwoorden is niet alleen het doel dat niet goed gedefinieerd is, maar vooral ook het gebruik van de woorden. ‘WAT weerbaarder’ of ‘IETS krachtiger’ is al een houding in de woorden. 

Dus de eerste stap is voor jezelf duidelijk te omschrijven waarom je nu daadwerkelijk PFT lessen wilt hebben. Wees vooral eerlijk naar jezelf toe. Angst, onaangename ervaring, interesse, belofte, een gevoel of wat dan ook wat er voor zorgt dat jij dit wilt gaan doen!? Belangrijk is dus om iets goed te omschrijven zodat je er een doel aan vast kunt maken. Elk doel dat je stelt, of dit nu bij mijn trainingen zijn of andere doelen in je dagelijkse leven, zal een belangrijk punt moeten hebben, namelijk ‘haalbaar’.
Dus wees reëel en weet zeker dat je doel haalbaar is. Kijk, daadwerkelijk 25 KG afvallen is mogelijk, maar als je dat door slechte gewoontes of wat dan ook het de afgelopen 5 jaar aan hebt gekregen, dan haal je het nooit en te nimmer in 5 weken er weer af. Een ander niet realistisch doel is voor mij persoonlijk bijvoorbeeld Wimbledon winnen. Ik kan dit doel nooit hebben, want ik kan niet tennissen en tevens ben ik op een leeftijd dat dit écht niet meer lukt. Dus zorg ervoor dat jij je doel goed in beeld hebt en dat je doel in een overzichtelijke tijd te halen is. Is je doel wellicht te groot, maat dan een aantal sub-doelen die wel meetbaar zijn.

Een van mijn persoonlijke doelen is ‘fit te blijven’. Bij mij sluipt het er altijd in dat ik door veel afspraken en heerlijk eten langzaam mijn trainingsschema verslons. Dus heb ik het doel om ‘fit te blijven’. Dit doel wordt elke keer weer haalbaar als ik bepaalde meetpunten hebt. Zoals mijn vet percentage, BMI, aantal getrainde uren in de week en noem zo maar een paar op. De spiegel is ook een mooi meetpunt.

Wat zijn jouw doelen?

Over de auteur

Sifu Robin Vader administrator

Officieel Jun Fan Jeet Kune Do Instructeur | Officieel Wei Kuen Do instructeur | Hoofdinstructeur Jeet Kune Do Combat Nederland | Country Director The Netherlands Jeet Kune Do Branches | Country Representative The Netherlands Wei Kuen Do

2 reacties tot nu toe

Timm SiemensmaGeplaatst op1:06 pm - aug 6, 2011

Hoi Robin,

Mijn doelen:
Fit(ter) worden en blijven,
Finetunen Jeet Kune Do technieken,
Bijleren principes en concepten JKD,
Grensverleggend trainen,
Rust vinden en rustig blijven in moeilijke (trainings-)situaties
Zelfkennis vergroten,

En meer 😀

Heb nu al weer zin in de 18e, Robin!

Sportieve groet,
Timm Siemensma
http://www.selfdefense-friesland.nl

DennisGeplaatst op1:09 pm - aug 6, 2011

Rust, stabiliteit, groei!
Samenwerking, geluk!

Reacties zijn gesloten.